Tsunderet on perseestä

Nyt kun pakolliset muodollisuudet on saatu pois alta, päästään itse asiaan, tai siis asioihin, jotka ovat enemmän tai vähemmän perseestä. Traconin jälkimainingeissa ajattelin käydä läpi hieman tarkemmin ja syvällisemmin conin luentoaiheeni, tsunderehahmot animessa.

Kun mietitään tsunderehahmoja, ensin täytyy määritellä mitä pitää tsunderena – asia ei ole aivan niin yksiselitteinen kuin voisi kuvitella.

Toisin kuin nykypäivänä usein kuvitellaan, tsunderehahmo kysyy muutakin kuin pelkkää vihaa ja punastelua, ja alkuperäisessä merkityksessään ”tsundere” tarkoittaakin ajan kanssa tapahtuvaa muutosta tsun-tsunista (etäinen, särmikäs jne.) dere-dereksi (ihastunut ja rakastava). Tämä muutoskohta on hahmotyypissä juuri se moen lähde, joten pelkästään vihainen ja punasteleva hahmo ei välttämättä täytä määritelmää, ja hiuksia halkomalla välttämättä myös jatkuvasti tsun-tsunin ja dere-deren välillä poukkoileva hahmokaan ei ole sanakirjamääritteen täyttävä tsundere.

Tsunderehahmoihin toki yhdistetään myös paljon ulkoisia ominaisuuksia, ja jotkut hahmot saavatkin tsundere-leiman pelkästään ulkonäkönsä vuoksi. Tyypillinen tsunderehahmo animessa on pienikokoinen tyttö jolla on paljon hiuksia, ei tissejä (ja jonkinsorttinen kompleksi asiasta), koulupuku ylipolvensukilla höystettynä… ja ääninäyttelijänä Rie Kugimiya.

Kuitenkaan nuo pelkät ulkoiset ominaisuudet eivät riitä – esimerkiksi Kagami Lucky Starista tai Azusa K-ONista näyttävät tsunderehahmoilta ja ovat välillä vihaisia ja punastelevia, mutta tsundereiksi näistä hahmoista ei kuitenkaan ole, koska kummassakaan sarjassa ei ole mitään romanttisen kiinnostuksen kohteita, mikä on kuitenkin käytännössä vaatimus ehdan tsunderen toteutumiselle. Korrektimpi termi Kagamille ja Azusalle onkin tsukkomi – järkevästi ajatteleva, kuiva, huumorintajuton (hieman yli vedetysti, tietenkin) straight man, vastapari tyhmiä juttuja tekevälle boke-hahmolle, noiden kahden kanssa Konata/Tsukasa ja Yui/Ritsu.

Isoin syy siihen, miksi tsunderehahmot ovat niin perseestä onkin se, että viime vuosina homma on räjähtänyt täysin käsiin, ja noin vuosi sitten oli melko mahdotonta katsoa mitään seinensarjaa törmäämättä vähintään yhteen pakolla mukaanheitettyyn kävelevään tsunderetropehahmoon, ja kun samaa shittiä tungetaan katsojan naamalle lakkaamatta, se alkaa pidemmän päälle pännimään.

Viime aikoina tsundere-trendikin on vaikuttanut olevan hiipumassa, toisaalta saman voi sanoa koko animeteollisuudesta – totta kai myös tsunderehahmojen määrä vähenee kun vuosittaisten uusien animesarjojen määrä on laskenut n. neljännekseen ”hullujen vuosien” 2006-2007 tuotannosta.

Varsinaisestihan tsundere-hahmot eivät ole mikään uusi juttu, vaan luonteenpiirteiltään tsundereita on löytynyt jo 80-luvulta esimerkiksi Kimagure Orange Roadista ja Rumiko Takahashin sarjoista. Itse termi kuitenkin esiteltiin vuonna 2002 Kimi ga Nozomu Eien-pelissä, ja länsimaihin se rantautui oikeastaan vasta Lucky Starin myötä kesällä 2007.

Syystä tai toisesta aihe kiinnostaa suomalaisia kovasti.

Siinä siis hieman taustoja, joista päästäänkin sitten itse asiaan. Mikä tsunderessa mättää? Miksi ne ovat niin perseestä?

Ensisijainen syy lienee se, että tuo varsinainen definitio ja keskeinen moe point on unohdettu kokonaan, ja tsundere-inflaation myötä suurin osa tsunderehahmoista olivat vain vihaisia ja punastelevia tyttöjä jotka eivät kokeneet missään vaiheessa minkäänlaista varsinaista hahmonkehitystä. Lisäksi tuollaisissa sarjoissa (=paskoissa ecchihaaremeissa) se tsunderehahmon vastapuoli oli yleensä tylsääkin tylsempi persoonaton nollapäähenkilöpoika (joka taas on toinen niin perseestä oleva juttu että siitä pitää kirjoittaa oma artikkelinsa), jonka olemassaolo toisaalta satuttaa myös muita sarjan hahmoja.

Toinen pitkä miinus tsunderehahmoissa on se, että suurin osa niistä on valettu ihan samasta muotista – pieni Rie Kugimiyan äänellä varustettu vihainen tyttö, eiks tää oo nähty jo aika monta kertaa.

Hahmotyyppi ei kuitenkaan ole täysin toivoton vaan sen voi toteuttaa (ja on toteutettu) myös hyvin. Lähinnä tärkeintä on muistaa, että tsundere-moessa tärkeintä ei ole zettai ryouiki, vaan kovan kuoren pehmeneminen, oman heikkouden hyväksyminen ja tuona muutoshetkenä esiintuleva paijattavuus.Hahmonkehityksellisistä syistä on aina parempi, jos hahmolla tosiaan on jokin heikkous, joka sitten peitetään näytellyn, korostetun kovan kuoren alle – huono itsetunto, ujous, jonkinsortin traumat tai vaikka huono perhetausta jonka johdosta hahmo ei uskalla luottaa muihin ihmisiin. Toisaalta tuon muutoksen jälkeen sarja on hyvä lopettaa pikaisesti, koska ainakaan setäkontekstin sarjat harvemmin pysyvät kovin kiinnostavina sen jälkeen kun päähenkilöt saavat toisensa, kun pointti yleensä on lähinnä siinä edestakaisin veivaamisessa. Eikä kukaan halua nähdä sitä omaa waifuaan paksuna jollekin toiselle.

…joo.

Toisaalta on myös muutamia miljööolosuhteita joihin tsunderehahmo ei yksinkertaisesti sovi. Koska tsundere perinteisessä merkityksessään tarvitsee sen romanttisen kiinnostuksenkohteen, jonka kautta hahmo oppii hyväksymään heikkoutensa, esimerkiksi tyttökoulu jossa kaikki hahmot ovat heteroita ei ole kovin antoisa paikka tsunderelle. Toisessa tapauksessa, vaikka tällainen romanttisen kiinnostuksenkohde olisikin, mutta tsunderetyttö ei sitten olekaan se Sydämen Valittu vaan päähenkilöpoika päätyy jonkun toisen kanssa yhteen, tsunderehahmolla ei ole enää hirveästi merkitystä, vaan se joko jää muuten vaan taka-alalle, lähtee Englantiin vaihto-oppilaaksi, rupeaa ikisinkuksi päiväkotitädiksi tai muuttuu ketuksi ja hyppelehtii metsään. Myös liian pitkä sarja on ehdoton kompastuskivi tsunderehahmolle; tykkään – en tykkää -veivausta ei muutenkaan jaksa katsoa kahdensadan jakson verran, ja jos tarinaa pitää venyttää syystä tai toisesta noin pitkälle, tsunderehahmon vaatiman muutoksen sisällyttäminen uskottavasti menee melko hankalaksi.

Luentoon sisältyi jonkun verran myös hahmoanalyysiä, mutta se ei tunnu hyvältä idealta blogikontekstissa. Siksipä noista luennolla käsitellyistä esimerkkihahmoista voisi poimia esille näitä hyviä puolia, joita hyödyntämällä tsunderehahmoon saattaa saada raikkaan tuulahduksen jotain, mitä ei olla nähty ainakaan sataa kertaa aikaisemmin.

Toradora oli JC Staffin romanssikomediaksi harvinaisen pirteä ja viihdyttävä. Sen sijaan, että sarjassa olisi ollut persoonaton päähenkilöpoika ja viisi tyttöä jotka kaikki tykkäävät juuri tästä pojasta (+pakollinen delinquent-kaveri/homoroute), ryhmä koostuikin kahdesta pojasta ja kolmesta tytöstä, jotka sitten kaikki tykkäsivät toisistaan hyvin sekavasti ristiin. Tämä ryhmädynamiikan tarjoama monimutkaisempi kuvio pelasti tilannetta todella paljon verrattuna esimerkiksi saman studion Zero no Tsukaimaan, jota on lähes tuskallista katsoa. Odotan mielenkiinnolla mihin suuntaan JC:n tämän kauden tsunderesarja Ookamisan to Shichinin no Nakamatachi kehittyy, senkään alkuasetelma ei ole vaikuttanut kaikkein geneerisimmältä kun päähenkilöpoika paljasti tunteensa jo ensimmäisessä jaksossa ja tässä vaiheessa ainakaan päähenkilötytön lisäksi kukaan muu ei tunnu olevan lääpällään siihen.

Alkuperäisessä Neon Genesis Evangelion-animessa Asukan murtuminen on yksiä voimakkaimpia tsun->dere -hetkiä joita olen päässyt todistamaan. Toteutus on myös siinä mielessä mielenkiintoinen, että Asukan kohdalla muutos ei ole sataprosenttisen romanttinen, vaan kyse on lähinnä siitä, että Asuka oppii hyväksymään oman itsensä. Millekään varsinaisille dereilyille tuon jälkeen ei enää oikein ollutkaan tilaa kun sarjan loppupuolella paska iski tuulettimeen sen verran rankasti. Rebuild-elokuvien Shikinami sen sijaan vaikuttaa hieman erilaiselta hahmolta – täydellisyyskompleksi ei tunnu olevan aivan yhtä voimakas ja Shikinami on muita hahmoja kohtaan paljon hyväksyvämpi kuin Souryuu. Kolmas ja neljäs elokuva varmasti etäyttävät Shikinamin ja Souryuun toisistaan lopullisesti, nähtäväksi jää kumpi Asuka voittaa katsojien sydämet puolelleen.

Yksi tapa poiketa perustsunderekonventioista on luonnollisesti myös genrenvaihto haaremista/seinenromanssista. Sen lisäksi että eräät ”tyttöjen sarjat” ovat myös miesnäkökulmasta loistavaa viihdettä (ja tällä ei tarkoiteta lapsille suunnattuja pedobait-taikatyttösarjoja!), ne käsittelevät tsunderehahmoja tavalla, johon seinenkontekstissa ei ikinä törmää, hyvinä esimerkkeinä vaikka Lovely Complex ja Nodame Cantabile, joista jälkimmäinen toimii loistavana aasinsiltana toiseen tapaan toteuttaa tsundere Eri Tavalla.

Yleensähän tsunderehahmo mielletään tytöksi, mutta myös miespuoliset hahmot voivat käyttäytyä romanttista kiinnostuksenkohdettaan kohtaan tsunderesti, tästä malliesimerkkinä vaikkapa Fullmetal Alchemistin Edward Elric. Koska hahmo ei ole moemoe-tyttö jonka ainoa pointti on olla moe moe, Edwardin ei ole pakko olla pelkästään tsunderekonventoihin kahlittu, vaan muita hahmoja kohtaan ja suurimman osan sarjasta tsundere-kiinnostus Winryyn ei vaikuta Edin hahmoon millään tapaa. Toisaalta sama toteutuu myös joissain naishahmoissa, To Aru Majutsu no Indexiä en ole katsonut, mutta Railgun-spinoffissa Misaka ”Biribiri” Mikoto oli tsundere vain niinä hetkinä kun Indexin päähenkilöpoika oli ruudulla, mutta loppuhetkinä tsundereus ei rasita Misakan hahmoa millään tavalla.

Oma tapauksensa on myös Haruhi Suzumiya-sarjan kertojahahmo Kyon, jonka ulkoinen käytös Haruhia kohtaan on lähinnä protestoivaa ja marisevaa, mutta päänsisäisestä monologista kuitenkin käy ilmi, että herran todelliset mietteet ovat jotain ihan muuta. Kyon on muutenkin todella mielenkiintoinen hahmo, olisi kiva joskus lukea (tai sitten kirjoittaa) tosi syvällinen hahmoanalyysi!

Tuo kuva ihan vaan siksi, että se on rikollisen porno.

Ahem, jatketaan. Toisaalta tsundereksi voidaan mieltää myös välillä tappelusarjoista aina välillä löytyvät hahmot jotka esitellään pahiksina, mutta sitten jossain vaiheessa sarjaa liittyvätkin hyviksien joukkoon suurempaa pahaa vastaan. Tästä klassisena esimerkkinä Vegeta Dragon Ballista, ja hieman modernimpina tapauksina vaikkapa Tengen Toppa Gurren-Lagannin Viral ja Fullmetal Alchemist Brotherhoodissa Scar ja Greed. Toisaalta tässä on taustalla enemmän ns. rivalry-suhde kuin mitään romanttista (ainakaan muuten kuin fanityttöjen mielikuvituksessa), mutta näissä tapauksissa kuitenkin tapahtuu selvä muutos hahmon käytöksessä.

Kiteyttäen siis, kuten minkä tahansa muun hahmon kanssa, tsunderehahmokaan ei toimi jos se vedetään suoraan tropeämpäristä eikä hahmonkehitykselle anneta tilaa ja mahdollisuutta. Viime aikoina on tuntunut olevan myös tietynlainen ”slice of life”-trendi: ”hei, ei meidän sarjassa tarvi tapahtua mitään kun me voidaan sanoa sitä slaisoflaiffiks”, ja ainakaan tällaisessa sarjassa tsunderehahmolla ei ole mitään sijaa kehittyä yhteenkään suuntaan. Lisäksi stereotyyppinen tsunderehahmo alkaa olemaan jo niin nähty, että jo pelkkä tietynlainen ulkonäkö aiheuttaa katsojassa (minussa ainakin) suoraan sellaisen ”ei nyt taas tätä”-reaktion, mikä saattaakin pilata muuten hyvän/lupaavan hahmon. Onneksi tuosta stereotyyppisestä tsunderemuotista ollaan pääsemässä pikkuhiljaa yli ja esimerkiksi JC:n Ookami onkin keskivertotyttöä pidempi toisin kuin tsunderet yleensä. Muuten se sitten näyttääkin ihan Taigalta, mutta eipä sentään ole teh Rie äänenä. Muita nopeasti mieleentulevia elementtejä joilla tsunderehahmosta voi saada jotain uutta irti on esimerkiksi siedettävä miespäähenkilö (tämäkin toteutunee Ookamisanissa!), tsundere kertojana/päähenkilönä kertojan/päähenkilön ihastuksen kohteena olemisen sijaan, hyvä juonenkuljetus/hahmonkehitys ylipäänsä ja se, että romanttinen veivaus ei ole sarjan ainoata sisältöä vaan hahmot löytävät toisensa kaiken muun ohessa söpön tsunderesti.

Mutta vaikka ton voi hyvinkin tehdä, niin lopullinen tuomio kuitenkin on: perseestä. Jos JC Staff erehtyy vielä joskus palkkaamaan Rie Kugimiyan tulevaisuudessa tsundererooliin, ostan anime-DVD:n kun se ilmestyy, poltan sen ja videoin niinkuin Naruton suomennokselle kävi aikoinaan. Ja se on voimakas mielipiteenosoitus se.

Kategoria(t): Anime Avainsana(t): , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

5 vastausta artikkeliin: Tsunderet on perseestä

  1. Lunic sanoo:

    Taisi tulla turhasta ragetettua foorumilla luennostanne. Näin siitä tosiaan livenä vain osan ja taisin saada sisällöstä väärän kuvan. Viisi tähteä.

    Mainitut rival-tsunderet, kuten Viral, Vegeta jne. ovat hyvinkin lähellä omaa sydäntä. Lisäksi mainittujen hahmojen hyvispahistelukäännökset on toteutettu vieläpä hyvin. Viral esim. oli alusta asti mahtava hahmo ja loppukäännös oli jotain niin mahtavaa.

  2. Sapuli-dono sanoo:

    nagi ei oo tsundere vaadin kuvan poistoo!!!! >:O

    ps toi termi kyl keksittiin ayashii worldis ja popularisoitiin 2channelis aikoi ennen kääppästä kimi ga nozomu eienii, sen sijaan kiminozo kyl oli eka peli joka ite kuvaili hahmoo tsundereks mut ketä se ny kiinnostaa prkllllllll iha sivu seikka. ^_^;

    pss ”joten pelkästään vihainen ja punasteleva hahmo ei välttämättä täytä määritelmää, ja hiuksia halkomalla välttämättä myös jatkuvasti tsun-tsunin ja dere-deren välillä poukkoileva hahmokaan ei ole sanakirjamääritteen täyttävä tsundere.”
    onpas!! joskus tuhat vuotta sit ei ollu mut ton sanan merkitys on muutttuunu kattaan noiki pls älkää eläkö menneisyydess ja kattokaa esim japsiwikipedian määritelmät!! ^_^;

    pssss mun mielestä vähän hassuu kuvaila puolta vaihtavii pahiksii tsundereiks ku niist puuttuu se dere ihan täysin ku dere on niinq ROMANTIK LUUV ei FRENDSHIP LUUV jossain yaois vois olla ehk ä tota ekaaki ^_^;;

  3. ptjtsubasa sanoo:

    A++, lukisin uudestaan. Pidetäänkö paneeli joskus jossain?

  4. stargay sanoo:

    Tykkään itse viihteessäni tosi paljon antagonistista (anti)sankariksi -kehityskaaren kulkevista hahmoista, jotenkin en tätä ennen edes tajunnut miten paljon yhteistä niillä periaatteessa on tsunderejuttujen kanssa. O: Vaikka mielestäni Viral ei olekaan yhtään moe, vaan vain hemmetin kova jannu avaruuspyjamassa.

    Itsekin olin seuraamassa ohjelmaanne Trapconissa, ja ihan hyvin viihdyin vaikka aihepiiri ei ihan ominta alaani olekaan. Tämä kirjoitus oli myös valaiseva lisä siihen päälle, kun ihan alusta en kaikkea ehtinyt kuulemaan.

  5. Paluuviite: Lumi, hiljaisuus, ikkunan ääressä. | Kaikki on perseestä

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s